Månadens brödbak

Som de flesta som känner mig vet om så älskar jag att spara pengar. Jag är inte snål (fast det säger väl alla snåljåpar att de inte är?) men sparsam. Att baka sitt eget bröd är ett både bra och väldigt gott sätt att spara pengar på.

Denna månaden blev det ett enkelt filmjölksbröd som jag dubblade receptet på och gjorde fyra limpor.

Receptet kommer här för de som inte har bakat detta goda bröd. Innehållet går att variera i all oändlighet!

9 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
2 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1 L filmjölk
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl valnötter
1 dl russin
1 dl rårörda lingon
1 dl sirap (jag tar alltid ljus men det är en smaksak)

Blanda de torra ingredienserna först och sen i med de flytande. Konsistensen ska bli som en gröt. Jag brukar låta den jäsa ca 30 min innan den åker in i ugnen på 175 grader i 45-60 minuter i två avlånga brödformar.

Låt svalna nån timme. Enkelt och supergott!



Kommentarer
Idah

MÅSTE provas!! :)

2013-06-22 @ 21:25:06
URL: http://IdahPerman.blogg.se
sara

Mmmums. Har skrivit upp ingredienserna på en lapp och ska handla nu!

2013-07-01 @ 16:17:56
URL: http://etthjarta.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0